Ovela suunnitelma: EVM:lle pankkilupa
Euroeliitin rahan keräys europankeille alkaa saada jo kansalaiset ympäri Eurooppaa
barrikaadeille, niin kriisi- kuin maksajamaissakin. Ilmeisesti eliitin mielestä kansa on tyhmää ja demokraattinen päätöksenteko syvältä. Koska kansalaisten vastustus kasvaa
tukipaketteja ja niiden seurauksia kohtaan, halutaan verovarojen siirto
pankeille tehdä ilman kansallisten parlamenttien päätöksiä ja salassa. Ovela
suunnitelma siihen on antaa EVM:lle pankkilupa.
Pankkilupa tarkoittaisi käytännössä sitä, että EVM voisi saada suoraa rahoitusta Euroopan
keskuspankilta. EKP on täysin itsenäinen ja poliittisen päätöksenteon ulottumattomissa. Niin on EVM:kin. Kaikista riskeistä ja tukitoimista mitä EKP tekee, vastaa osuudellaan myös Suomen Pankki. Suomen Pankin riskeistä vastaa taas viime kädessä Suomen Valtio, eli
suomalaiset veronmaksajat. EVM:n pankkilupa veisi päätösvallan kokonaan Suomesta.
Kaj Turunen. Olet niitä harvoja , jotka ovat tajunneet tämän ovelan suunnitelman. Mitään ei jätetä sattuman varaan.
http://anttironkainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/752…
Antti Ronkainen kertoo blogissaan:
Erioikeudet
•EVM:llä on kaikkien jäsenvaltioiden alueella tehtäviensä suorittamisen edellyttämät erioikeudet ja vapaudet. EVM pyrkii saamaan samat erioikeudet ja vapaudet myös niissä muissa maissa, joissa se harjoittaa toimintaansa tai sillä on varoja. … Jäsenvaltioiden on huolehdittava siitä, että EVM:llä on niiden alueella sopimuksen mukaiset erioikeudet ja vapaudet.
•EVM, sen varat ja omaisuus on vapautettu kaikista oikeudenkäynneistä, jollei EVM nimenomaisesti luovu tästä vapaudesta tai siitä on sovittu EVM:n tekemässä sopimuksessa. EVM on vapautettu kaikesta takavarikosta ja pakkolunastuksesta. EVM:n asiakirjat ja toimitilat ovat loukkaamattomia.
•Virallisen toimintansa osalta EVM, sen varat, tuotot, omaisuus sekä valtiosopimuksen mukainen toiminta ja toimet on vapautettu kaikista välittömistä veroista.
•EVM:n henkilöstö on EVM:n maksamien palkkojen ja korvausten osalta vapautettu kansallisesta tuloverosta.
•Hallintoneuvoston jäsenet, johtokunnan jäsenet ja varajäsenet, toimitusjohtaja, henkilökunta ja komiteoiden jäsenet sekä edellä mainittujen neuvonantajat on vapautettu kaikista oikeudellisista menettelyistä, jotka kohdistuvat heidän toimintaansa mainittua tehtävää suoritettaessa.
•Kaikilla toimessaan olevilla ja entisillä hallintoneuvoston ja johtokunnan jäsenillä sekä EVM:n palveluksessa olevilla tai olleilla on velvollisuus pitää salassa EVM:n toimintaa koskevat salassa pidettävät tiedot.
Vakausmekanismin rakenne
•EVM on sopimuksen 1 artiklan mukaan kansainvälinen rahoituslaitos, jonka jäseninä ovat euroalueeseen kuuluvat maat. EVM:n kokonaispääoma on 700 miljardia euroa, joka jakautuu seitsemään miljoonaan 100 000 euron suuruiseen osuuteen.
•EVM:n jäsenet sitoutuvat ehdoitta ja peruuttamattomasti maksamaan osuutensa pääomasta osallistumisosuutensa mukaisesti. Jäsenet maksavat kaikki pääomamaksunsa sopimuksen mukaisesti ajallaan. Jäsen ei vapaudu maksuvelvollisuudestaan, vaikka siitä tulisi EVM:n tuensaaja.
•EVM:n tehtävänä on hankkia varoja ja myöntää tiukoin ehdoin tukea EVM:n jäsenelle, jolla on vakavia rahoitusvaikeuksia tai jota tällaiset vaikeudet uhkaavat. [Vakauden lisäämisen lisäksi vakausmekanismin keskeinen tehtävä on maksimoida voittonsa eli toimia kuten mikä tahansa muukin rahoituslaitos. Juuri yksityisten rahalaitosten keinottelu on nykyisen kriisin keskeisimpiä tekijöitä.]
Yrityksen oma sijoitustoiminta
•EVM voi sijoittaa varat, joita ei välittömästi tarvita sen velvoitteiden täyttämiseen raha- ja pääomamarkkinoille.
•EVM:n mahdolliset tappiot katetaan ensin vararahastosta, toiseksi maksetusta pääomasta ja kolmanneksi takuupääomasta, joka määrätään maksettavaksi. Jos joku jäsenistä ei maksa osuuttaan takuupääoman maksuvelvollisuudesta, muut jäsenet maksavat puuttuvan osan, jotta EVM:n pääoma on riittävä. Hallintoneuvosto päättää tällöin toimista, joihin ryhdytään, jotta maksun laiminlyönyt jäsen täyttää velvollisuutensa. Viivästyneelle summalle voidaan vaatia maksamaan korkoa. Maksuvelvollisuutensa laiminlyöneellä jäsenellä ei ole äänioikeutta päätöksissä. [Luonnoksesta ei käy ilmi, kuinka suuri EVM:n vararahasto on. Sen sijaan sanotaan hyvin selkeästi, että tappioita katetaan jäsenmaiden myöntämistä varoista. Jos jokin valtio päättäisi demokraattisesti, ettei se myönnä vakaukseen tarkoitettuja varoja keinottelusta aiheutuneiden tappioiden kattamiseen niin tältä jäsenmaalta vietäisiin äänioikeus EVM:n kokouksissa, maksatettaisiin tarvittava osuus muiden valtioiden veronmaksajilla, aloitettaisiin toimenpiteet tämän summan perimiseksi kieltätyneeltä maalta ja tältä ajalta, joka pakkolunastukseen menisi, perittäisiin tuntuva korko.]
•EVM on oikeutettu lainaamaan pääomamarkkinoilta tai pankeista, rahoituslaitoksilta, muilta henkilöiltä ja laitoksilta varat, joita se tarvitsee taloudellisen tuen antamiseen. [Eli jos jäsenmaiden antamat rahat hävitään keinotellessa, voidaan rahat Euroopan taloudellisen vakauden lisäämiseen hätätapauksissa vipata myös rahoitusmarkkinoilta.]
Muutoksia pysyvässä mekanismissa
•Lisäksi Kansainvälisen valuuttarahaston (IMF) kanssa tehtävää yhteistyötä käsittelevään johdantokappaleeseen on lisätty maininta, että maan pyytäessä tukea EVM:ltä sen odotetaan tekevän vastaavan pyynnön myös IMF:lle.
•Uudessa luonnoksessa EVM:n toiminnan perusperiaatteiden yksityissektorin osallistumista koskevaa kohtaa (12 artiklan 2 kohta) on täydennetty merkittävästi. Yksityissektorin osallistumisessa noudatetaan IMF:n käytäntöä. Määräyksessä on korostettu yksityisen sektorin suoraa osallistumista velkakestävyyden palauttamiseen, jos suoritettu velkakestävyysarvio osoittaa, ettei sopeutusohjelmalla yksin ole mahdollista palauttaa velkakestävyyttä. [Pysyvässä mekanismissa IMF:n rooli siis kasvaa merkittävästi ja yksityissektorin osallistaminen tehdään IMF:n käytäntöjen mukaisesti ja tähän turvautuminen on uudessakin sopimuksessa edelleen erittäin iso JOS.]
•Ulkoisen tilintarkastuksen suorittaa hallintoneuvoston hyväksymä itsenäinen ulkoinen tilintarkastaja. … Uuden luonnoksen mukaan EU:n tilintarkastustuomioistuimella ei olisi roolia EVM:n tilintarkastuksessa. [Tilintarkastuksen hoitaa siis jokin ulkopuolinen yksityinen firma, eivätkä edes EU:n omat toimielimet pääse käsiksi sen tileihin.]
* Edit: kyseessä on Valtiovarainministerin muistio, aiempi muotoilu oli ”EVM:n perustamista koskeva valtiosopimuksen luonnos”
Tuo valtioneuvoston kirjelmä löytyy
http://217.71.145.20/TRIPviewer/temp/TUNNISTE_U_6_…
Ilmoita asiaton viesti
Lyön vaikka vetoa siitä, että kansanedustajistakaan ei varmasti moni ymmärrä, mitä he ovat menneet hyväksymään.
Mahtaa krapula olla kova, jos silmät joskus aukeaa.
Ilmoita asiaton viesti
Tuohan on kaikkien suojatyöpaikkojen äiti niille poliitikoille, jotka oma kansa tulee heittämään mäelle, kun paska pursuaa kohta tuulettimesta.
Eurososialistien kerma on painattanut varmasti käyntikorttinsa jo valmiiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Kokoomuksen laaja suunitelma pitää sisällään sen, että erilaisia toimintoja ajetaan alas siten, että joku muu puolue saa syyn:
Vanhasen hallituksessa tämän kuristajakäärmeen toimesta hoidettiin Kepu ja apupuolue Vihreät. Tosin Vihreät teki sen hyvin paljon itse.
Nyt on vuorossa SD => kusetetaan Juttaa, kun hän ei kertakaikkiaan suostu ymmärtämään, ettei hän mitään ehtoja sanele, vaan hänelle sanellaan ehdot.
Bonuksena Kokoomukselle tulee tässä hallituksessa KD ja VAS, joita vedetään kölin alta aina silloin tällöin ja varsinkin joka kerta kun Jykä tai Jutta on käynyt Euroopassa.
Varsinkin VAS-piireissä tunnetaan hyvin tämä Ronkaisen kirjoitus, koska Ronkainen on VAS.
Arhinmäki riskeera puolueensa ja tuleehan hän saamaan ministerieläkettä jo nuorena. Ei tarvitse sitten enää muuta tehdäkkään. Jossakin yhtiö yms. hallituksissa voi käydä, jotta olisi jotain tekemistä pallopelien välissä. (Puhun siis ajasta seuraavien vaalien jälkeen, kun hän on puolueensa totaalisesti sössinyt).
Myös Räsänen tuntee asian oikean laidan. Hänelle kansa ei ole tärkeä vaan valta.
Meidän kaikkien tulee ryhdistäytyä:
– Aktivoida itsemme poliittisesti.
– Selostaa kaikille ystäville ja sukulaisille, miksi hallituspuolueita ei pidä äänestää. Missään vaaleissa ei heitä pidä palkita.
Alasajo jatkuu => itsenäisyyden sekä yhteiskunnan => kunnilta leikataan hallituksen toimesta 3,4 miljardia
KOK johtaa alasajoa, ja muut hallituksen napinpainajat seuraavat.
Henry
Ilmoita asiaton viesti
Äänestäjän Vastuu
Siinä on ainoa menetelmämme. Äänestäjän Vastuu ei pääty siihen hetkeen, kun tipautti kupongin uurnaan. Se jatkuu koko ajan. Jokaisen äänestäjän tulee rökittää valittua ehdokastaan, edustajaa. Jos ehdokas ei tullut valituksi, on etsittävät valituista se edustaja, jota olisi voinut äänestää.
Äänestäjän Vastuu on salaista ja julkista edustajan haastamista, palautteen antoa, kyselemistä. Äänestäjät voivat myös liittoutua vaikkapa Facessa ja antaa porukalla palautetta ehdokkaalleen. Positiivista ja negatiivista.
Ilmoita asiaton viesti
Viimeisimpänä Itävallan keskuspankin Nowotnyn ulostulo osoittaa, että haaveita tähän suuntaan todellakin on:
http://www.bloomberg.com/news/2012-07-25/ecb-s-now…
Käytännössä EMV:n pankkilupa tarkottaisi EVM:n pääoman vivutusta, mutta se on ammuttu alas useammaltakin taholta, koska se vastaisi suoraa EKP:n rahoitusta jäsenvaltioille. Veikkaan, että keskustelu tulee kehittymään tähän suuntaan, kun Italian tilanne kiristyy. Suurin este taitaa olla Saksan perustuslakituomioistuin, jolta tälläistä lupaa ei tulle heltiämään.
Toisaalta eurokriisi on osoittanut, että näitä asioita ei koskaan täysin hylätä, vaan kaivetaan aina ylös tarpeen tullen. Eli kannattaa tarkkailla keskusteluja sen jälkeen, kun Saksan perustuslakituomioistuin hyväksyy EVM:n nykyisessä muodossaan. Alkaako silloin uudestaan keskustelu EVM:n vivuttamisesta?
http://globaleconomicanalysis.blogspot.fi/2012/07/…
Ilmoita asiaton viesti
Kun vaihtoehtoja on tasan yksi eli lisärahan suoltaminen ja yhteisvastuu siihen liittyen EKP:n kautta joka tapauksessa (liittovaltio tai ei) on selvä, että keinot tuohon vaihtoehtoon ovat valmiina ja toteutetaan.
Eurososialistien kiemurtelu kotimaissaan johtuu siitä valitettavasta valuviasta, että toistaiseksi on vielä pakko kuunnella toisella korva(puoluee)lla omaakin kansaa, koska vaaleja on silloin tällöin.
Mutta eiköhän se siitä, kun Perustuslakimmekin jo sanoo, että Suomi on EU:n osavaltio.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt täytyy ainoastaan odottaa, että mikäli Urpilainen / Katainen akseli asian torjuu niin on varma, että pankkilupa tulee lähitulevaisuudessa.
Ilmoita asiaton viesti
EVM:n koon riittämättömyys oli tiedossa jo päätöstä Eduskunnassa tehtäessä. Vivutus on vain ajan kysymys, mutta kuinka paljon kapasiteettia aluksi halutaan kasvattaa, onkin mielenkiintoinen kysymys.
Ilmoita asiaton viesti
Kymmenkertainen vivutusaste voisi olla paikallaan – aluksi. Tämä tuskin riittää loppua kohden, perustelut johdantoineen alla.
Muutamia arveluttavia kohtia on jäänyt auki. En ole vielä erikseen niistä kirjoitellut. Niiden olemassaolon voi todentaa kuitenkin historiasta.
Kreikan velkasaneeraus. EKP teki kieron bondiswapin, ja uusiin bondeihin ei tullut velkasaneerausta. Näin EKP:sta tehtiin jälkikäteen super senior -tyylinen velkoja. Yksityiset kreikkalaiset pankit, jotka olivat patrioottisina uskoneet kotimaahansa huomasivat, että heidän emovaltionsa tukeminen tuli kalliiksi. Tästä aiheutui likimain 50 miljardin euron lovi kreikkalaispankkien saataviin, eivätkä niiden kunto ollut tätä ennenkään kovin kaksinen. Toiseen lainaohjelmaan Kreikalle myönnettiinkin 50 miljardia pankkitukea ja velkasaneerauksen yhteydessä muille kuin kreikkalaispankeille 30 miljardia ”voitelurahaa”. 100 miljardin velkasaneerauksesta siis 80 miljardia katettiin julkisella rahalla. Tämä on sitä demareiden sijoittajavastuuta. Ymmärrän, että konkurssiaaltojahan siitä muutoin olisi tullut, mutta tällaisen sijoittajavastuun mölyäminen on tarkoituksellista harhauttamista.
Mutta mitä tästä tuumaavat esimerkiksi Italian rahoittajat, jos EVM saa pankkiluvan ja EKP-EVM -akselilla aloitetaan siivoustalkoot, jossa Italian papereita kiikutetaan EVM:n kautta EKP:n holviin. Mitä silloin tapahtuu velkasaneeraustilanteessa? Olettaisin, että sama ilmiö kuin Kreikankin kohdalla. Tällöin tukiohjelmaan vajotessaan ei yhdenkään yksityisen kannata enää pitää Italian velkaa, eikä varsinkaan ostaa sitä enää lisää ilman tuntuvaa riskipreemiota. Tämä tarkoittaa lainakorkojen tuntuvaa kasvua. Vaihtoehtoisesti sitten Italian pankkeja pitää erikseen tukea. Niin tai näin, yhteisvastuullisesti koko potti lankeaa meille.
Vaarana siis on, että tukimaat ajautuvat väkisinkin – haluttiin tai ei – kokonaisuudessaan julkiseen huomaan meidän kaikkien riskiksi.
Tämänpä vuoksi vivutusasteen määrä voi kasvaa huimaksi. Kyseessä ei välttämättä jää vain ongelmavaltiot, vaan niiden pankitkin tulevat tukirinkiin mukaan. Siellä on sitten eläkevakuutusfirmat ja Italiaa / Espanjaa rahoittaneet ranskalaiset ja saksalaiset pankit.
Tämä on totta kai pahin mahdollinen skenaario. Sen defenssinomainen kieltäminen ei kuitenkaan ole viisasta, vaan Suomen eduskunnan tulee saada tietää mikä Valtioneuvoston strategia on huonoissakin tapauksissa. Ainakaan toistaiseksi juuri mikään ei ole mennyt niin hyvin kuin on alunperin kuviteltu.
Ilmoita asiaton viesti
”EVM:n pankkilupa veisi päätösvallan kokonaan Suomesta.”
AMEN.
Ilmoita asiaton viesti
Näinhän se sitten menee. EKP:n Draghi tänään uutisissa!!!
Ilmoita asiaton viesti
Olen sitä mieltä että,
”Poliittiset päättäjämme eivät tunne eurorahajärjestelmämme todellista velkaperusteista luonnetta.”, kuten joskus kirjoitin.
http://sahinpe.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
Tämän vuoksi EVM:stä ja ERVV:stä voidaan siis sanoutua irti heti.
Syyt ja perustelut : Asiakkaalle eli poliittisille päättäjillemme ei ole toimitettu oikeaa tietoa euro -nimisen pankki ja rahajärjestelmämme toiminnasta.
Väärillä tiedoilla ja väärillä perusteilla tehdyt sopimukset ovat mielestäni pätemättömiä, koska asiakas (eli valtionvarainministerimme) ei ole voinut olla tarpeeksi pätevä näitä allekirjoittamaan. Harhaajohtavan ja vanhentuneen tiedon perusteella ei saisi tehdä tuollaisia päätöksiä, tai sitoumuksia kansan puolesta.
Ohessa kuvataan mitä ne harhakäsitykset ovat pahimmillaan voineet olla.
http://www.talousdemokratia.fi/tiedostot/HYOL-veto…
Oleellisin harha on se, että kuvitellaan nykyisten liikepankkien jälleenlainaavan 100%:sti jotakin ”sijoittajien” tai pahimmillaan jopa tallettajien rahaa, saatikka keskuspankkirahaa. Kuvitellaan että, euron velkakriisi johtuu siitä, että eurojärjestelmän pankeilta loppuu jokin ”pääoma”. Se on todella harhainen ja väärä käsitys.
Talouslehtien ja ekonomistien uutisointi ja vakuuttelut edelleen tukevat tätä harhakäsitystä. Tarkoituksellisesti.
Nämä vakuushimmelit eivät perustu minkään sortin ”vakauttamiseen”, eikä niillä ”pelasteta” yhtään mitään. Ainoastaan yksityiset liikepankit pääsevät kiinni arvokkaaseen valtionomaisuuteemme ja saavat entistä isomman osan verotuloistamme.
Kohta maksamme hengitysilmasta ja pohjavedestäkin. Muu kansallisomaisuus Suomessa tuntuukin jo olevan myyty ulkomaille, tai vähintään pantattu jonkun tukihimmellin vakuudeksi.
Lukekaapa kirja ’Kansallisomaisuuden ryöstö’ http://wsoy.fi/yk/products/show/81661
Tätä täysin tietoista ja harkittua kansan kurjistamista on harrastettu jo tarpeeksi kauan.
http://vilaurio.blogspot.fi/2010/04/heikki-urmas-l…
Nyt olisi muutoksen aika. Kansa on nimittäin jo tietoinen niistä todellisista kurjistajistaan, jotka lupaavat aina olojen paranemista, mutta eivät koskaan puutu todellisen vallan ja median luoman sumuverhon takana touhuilevan eliitin ja rikollisen kv.pankkimafian tekemisiin. Tehtaanomistajat ja hyödylliset yhteiskunnan rakentajat saavat kyllä kyytiä.
Ilmoita asiaton viesti