kajturunen

Tee näin, ministeri Vapaavuori



Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta teki Vapaavuoren johdolla väärän päätöksen STX-asiassa. Miljardikauppa meni ranskalaisille. Virheen myöntäminen on aina vaikeaa. Tästä
huolimatta, ilmeisestikin, muilla ministereillä on halukkuutta tehdä toisenlainen päätös kahden muun jättiristeilijän osalta. Tosiasiahan on se, että jos nämäkin menetetään, koko laivanrakennusteollisuus katoaa Suomesta. Perussuomalaiset jättävät välikysymyksen hallitukselle. Vapaavuorikin joutuu taipumaan.

Ministeri Vapaavuoren ongelmana nyt on, että toisenlainen päätös jatkossa tarkoittaisi,
että myöntää olleensa väärässä. Se tarkoittaisi myös, että perussuomalaiset ovat
olleet koko ajan oikeassa.

Ministeri Vapaavuori, myönnä, että tuli tehtyä virhe. Se on rehellistä suoraselkäisyyttä.
Et ollut virhettä tekemässä yksin, joten annan sen sinulle anteeksi, enkä vaadi
eroasi. Virheen myöntämisen jälkeen on helppo tehdä oikeat rahoituspäätökset
kahden muun jättiristeilijän osalta.

Ministeri Vapaavuori, tehkää positiivinen rahoitusratkaisu STX-asiassa ennen meidän
välikysymyskäsittelyä. Saisitte pelastettua poliittista kannatustanne ainakin
osittain. Tätä toivon sen vuoksi, että tämän hetkiset toimenne ovat johtamassa
puolueemme liki hallitsemattomaan kasvuun.

Kaikkea hyvyyttä, Jan 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän SeppoHonkanen kuva
Seppo Honkanen

Turha se on Turusenkin enää tuhertaa, kun vetelät on housuissa. Olisitte menneet hallitukseen!

Käyttäjän turuka kuva
Kaj Turunen

Ai hallitukseen, joka tukee Espanjan, Ranskan, Kreikan, Kyproksen jne. pankkeja sekä mm. Kreikan meriklusteria, ja jolle suomalaiset työpaikat eivät ole minkään arvoiset.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Olisiko hallituksen pitänyt rikkoa lakia.

Käyttäjän turuka kuva
Kaj Turunen

Ei olisi tarvinnut rikkoa mitään EU- tai kansallista lakia.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Julkisuuteen on kuitenkin väitetty toisin, monelta taholta, pääomalainan osalta.

Harri Rautiainen

STX France rakentaa Ranskalle sotalaivoja.
Ranskan valtio pystyy tukemaan telakkaa maksamalla sotalaivoista ylihintaa.

Käyttäjän SeppoHonkanen kuva
Seppo Honkanen

Kaikkihan on jo käsitelty, mutta se ei näille persujen srta..eiku tagti.., vai oliko se sittenkin tragetoikoille (lähde: Ylen aamuTV), niin, se ei riitä.

Siis persujen stragediahan on pitää Turusen taisteluoppien mukaan Turun telakkaa agendalla helmikuun puoliväliin päästäkseen ampumaan välikysymyksellä.

Kokenut vänrikki (Turusen sotilasarvo?) kuitenkin huomaisi, että demarit ovat koukkaamassa vasemmalta ohi ja järjestävät ennen välikysymyksen maaston taistelua Tuille rahoituksen.

Taitaa se Turusen pyssy jäädä suutariksi.

Harri Rautiainen

Seppo:"Siis persujen stragediahan on pitää Turusen taisteluoppien mukaan Turun telakkaa agendalla helmikuun puoliväliin päästäkseen ampumaan välikysymyksellä."

Ja minä onneton menin siinä heitä auttamaan...

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Tämä hallituksen STX- päätös 20.11.2012 oli malliesimerkki siitä, miten asioita ei saisi hoitaa. Päätöksen tekivät henkilöt, joilla ei ole juuri minkäänlaista tietämystä meriklusterista ja sen merkityksestä työllistäjänä, vero- ja vientitulojen tuojana.

”Vuonna 2011 Suomen ulkomaan kaupassa kuljetettu tavaramäärä nousi 107 miljoonaan tonniin kasvun ollessa 4 prosenttia. Vuonna 2011 ulkomaankaupan kuljetuksista merikuljetusten osuus oli 84 prosenttia, maakuljetusten osuus 12 prosenttia ja muiden kuljetusten osuus 4 prosenttia. Merikuljetukset kasvoivat 6 prosenttia, maakuljetukset laskivat 9 prosenttia ja muut kuljetukset laskivat 8 prosenttia”. Lähde: Tullihallitus.

Suomi on siis lähes ”saarivaltio”. Jo tätäkin taustaa vasten telakkateollisuus pitäisi olla valtakunnan erikoisessa suojeluksessa.
Vanhassa Suomen Hallitusmuodon II. luvun 6 §:n 2. momentissa lukee: ”Kansalaisten työvoima on valtakunnan erikoisessa suojeluksessa”. Nykyisessä Suomen perustuslaissa ei ole sanaa ”erikoisessa”, vaan siinä lukee: ”Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta”.

Risteilyvarustamo olisi ollut valmis tilaamaan myös kolmannen jättiristeilijän Suomesta, kuten linkistä kiistattomasti ilmenee:

http://uutiset.perussuomalaiset.fi/?p=1008

Alla olevasta linkistä löytyvät varustamon tilaamat 10 laivaa, jotka on rakennettu Turussa (Oasis- luokka, Freedom- luokka ja Voyager- luokka). Upeita laivanrakennuksen ”käyntikortteja”, joista Suomi voi olla todella ylpeä. Linkistä löytyvät kuvat ja tietoa kyseisistä aluksista. Niitä katsellessa ei voi muuta sanoa kuin että on menty tekemään varsinainen hölmön tölmäys.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Royal_Caribbean_Inter...

Käyttäjän SeppoHonkanen kuva
Seppo Honkanen

"Päätöksen tekivät henkilöt. joilla ei ole minkäänlaista tietämystä meriklusterista."

Vapaavuori on sentään Suomen suurimman satama- ja telakkakaupungin kundi. Istunut vuosikymmeniä Helsingin kaupunginvaltuustossa ja Kaupunginhallituksessa. Parissa hallituksessa ministerinä.

Minkähänlainen sisävesiklusteri siellä Savonlinnassa pätevöittää arvioimaan globaalia telakkateollisuutta. Soutuveneveistämö?

Kamoon, pankaa tappi kiinni!

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Minulla on jonkinlaista tuntemusta merenkulusta muualta kuin Savonlinnasta. Itse asiassa jopa telakkapuolelta vuosilta 1976 ja 1977 Espanjassa, jossa rakennettiin 196 metriä pitkiä aluksia valtameriliikenteeseen. Merikapteenin pätevyyskirja on vuodelta 1978.

Mitä tulee tähän sisävesiklusteriin, niin kyllä se on myös tärkeää, jos ei muuten niin ainakin matkailuelinkeinossa. Sitä on turha aliarvioida, vaikka minulla ei ole siitä kokemusta. Kokemus on saatu muualta. Itse asiassa sisävesiklusteria olisi tärkeä kehittää nimenomaan luontoa säästävänä liikennemuotona. Aikanaan sillä oli merkittävä osuus kesäaikaan kotimaamme matkustaja- ja puutavarakuljetuksissa.

Mitä taas tappiin tulee, niin se on hyvä pitää ”kiinni” myös kommentoidessa, ei pelkästään vesillä liikuttaessa.

Käyttäjän MarkoMSalo kuva
Marko Salo

Eikös se ole omistajien tehtävä pääomittaa yhtiöitä tai sitten ne pitää kansallistaa. Omistajien pitää kantaa tappiot. Näin ainakin ollaan puhuttu pankkipuolen ongelmista.

ulf fallenius

Eiköhän tää ole jo läpikäyty että STX kuvio oli täysin huijaus Korealaisten puolelta ja mikään ei olisi mahdollistanut voittoa Ranskaa vastaan.Persut ovat kyllä aika sinisilmäisiä kun tähänkin projektiin menisivät veronmaksajien rahoilla.

Toimituksen poiminnat